Ingenting har så stor effekt på medarbetarnas engagemang som en ledare som ser medarbetaren som individ och ger regelbunden konstruktiv feedback. All forskning visar också klara samband mellan engagerade medarbetare och nöjda kunder.
Om du är chef och läser detta, tänk då på följande varje morgon innan du går till jobbet:
- Ha ordentlig kontroll på företagets mål och strategier och se till att de är nedbrutna till konkreta och utmanande mål på alla nivåer. Och säkerställ att alla känner till dem. Det räcker inte att missionera på den årliga kick-offen. Säkerställ att ALLA förstår, accepterar och inser sitt eget bidrag till helheten.
- Följ upp och ge konstruktiv feedback OFTA på medarbetarnas insatser. Det årliga PU samtalet är på väg att dö ut. Den moderna generationen vill ha konstant feedback. Använd gärna ”gemtricket” dvs. 5 gem på pennburken och varje gem representerar en konstruktiv feedback till en medarbetare. Sätt upp dem på måndag morgon – de ska vara slut på fredag eftermiddag. Svårare än du tror att bli av med dem…
- Kör aldrig över dina kompisar, fatta aldrig beslut över huvudet på dem som påverkas. Det står dig dyrt och ditt anseende- och förtroendekapital urholkas fortare än vinden.
- Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Låter självklart men är inte alltid så lätt att leva upp till.
- Var prestigelös och be själv om kontinuerlig feedback från medarbetare och överordnade
Hur ser din egen ledarfilosofi ut? Har du formulerat den för dig själv?
(sammanfattning av en studie från Harvard Business School, Oktober 2013)