Självledarskap

Ladda hem vår populära guide om självledarskap.

Ladda hem

Attrahera medarbetare – 8 nycklar

Lästid cirka 3 minuter
Rekryteringens yin och yang
Missa inte!

Strategisk talent management

Ladda ner vår populära guide kostnadsfritt genom att ange din e-postadress här.

Många organisationer idag har stora utmaningar att attrahera och rekrytera rätt medarbetare. Jag skulle våga påstå att en anledning till detta är att man har outvecklade sätt att arbeta med att attrahera potentiella medarbetare.

Lösningen på många av dagens rekryteringsutmaningar kan faktiskt underlättas genom två strategiska nyckelkomponenter.

Den första stavas modern rekryteringsmarknadsföring och den andra komponenten handlar om en betydligt snabbare och effektivare kandidat utvärderingsprocess.

Om dessa två strategiska komponenter utförs på rätt sätt, kommer det garanterat generera ökat intresse, mer kvalificerade sökanden, bättre kvalitet och en förbättrad kandidat upplevelse.

De flesta organisationer har självklart unika utmaningar att lösa, men i allmänhet består de strategiska komponenterna i en stark rekryteringsmarknadsföringsinsats av följande åtta nycklar:

1. Arbetsgivarvarumärke

Innan du börjar med något annat, se till att ditt arbetsgivarvarumärke speglar din kultur, företagets syfte, värdegrund och uppdrag.

Försumma inte dina nuvarande medarbetare i ditt varumärkesarbete. Få deras ”buy in” av arbetsgivarerbjudandet och kommunicera den slutliga ”produkten” till dem på ett enkelt “elevator pitch” språk. Detta bidrar till att öka engagemanget hos befintliga medarbetare och det engagerar dem även i att tipsa, hitta och rekommendera potentiella medarbetare.

2. Skapa målgruppsprofiler

Nästa komponent är att segmentera dina målkandidater. Ni har förmodligen många roller att fylla och den idealiska kandidaten för en SVP marknadschef position är natt och dag jämfört med IT projektledaren.

Läs på om var och en av dessa målgrupper. Vad är deras drivkrafter, vilka behov har de och vad letar de efter hos en arbetsgivare? Bygg sedan unika profiler för dem.

3. Content Marketing

Med ditt framtagna arbetsgivarerbjudande och dina målgruppsprofiler, har du en grund att bygga vidare på. Använd den nyvunna kunskapen och ingjut den i all kommunikation, vilket bland annat kan innefatta tryckta pamfletter, arbetsbeskrivningar, socialt innehåll, webbsidor, medarbetarsamtal och annonser. Oavsett kanal, bör de grundläggande budskapen förbli konsekventa.

4. Karriärsida

Din karriärsida är navet i dina rekryteringsmarknadsföringsaktiviteter. Utvärdera din nuvarande karriärsida för att avgöra vad som verkligen är viktigt för de som söker jobb hos er.

Säkerställ att karriärsidan ger den informationen och svarar på de frågor som de arbetssökande letar efter.

5. Digital marknadsföring

Ta inspiration från handelns online-aktiviteter. Skapa smarta kommunikationslösningar med hjälp av exempelvis retargeting annonsering. Fånga dina arbetssökanden med hög närvaro, kreativ kommunikation och rätt budskap.

6. Social rekrytering

Det bästa sättet att få kontakt med dina arbetssökanden är fortfarande sociala medier. Det är det främsta sättet att dela en ärlig bild av ditt företag. Men, det handlar inte bara om att prata. Lyssna också, underhåll och skapa engagemang.

En social strategi bör bestå av mer än bara ”dela jobb”, så fräscha upp ditt innehåll och ditt företags ”berättar förmåga” och kom ihåg att ge en så rättvisande bild av företaget som möjligt.

7. Kandidatdialog och ”nurturing”

Så, en arbetssökande anslöt sig till din talangpool? Bra! Men … vad händer nu? Ta kontakt med dem. Prata med dem. Se till att dina rekryterare utvärderar deras kompetens och erfarenheter och se om det kan finnas en matchning med de lediga jobb ni har inom företaget.

Se till att hålla dialogen igång och återkoppla hela vägen. Det finns smarta verktyg idag som kan underlätta hela denna process och därmed skapa en professionell och särskiljande kandidatupplevelse.

8. Informationsinsamling och uppföljning

Varje steg som beskrivs här kan och bör mätas. Vidareutveckla sedan din taktik baserat på vad utvärderingen säger. Det är viktigt att se detta arbete som en ständig utveckling och inte något som du gör som ett projekt en gång.

Experimentera, lär av din data och förbättra din rekryteringsprocess Som sagt det finns en mängd HR teknikföretag idag som kan komplettera och underlätta ditt arbete.

Behöver ni hjälp att vässa rekryteringsprocessen, eller vill diskutera idéer och få inspiration, kontakta gärna oss på Stardust Consulting.

Hur kan vi hjälpa till?

Behöver din organisation hjälp med strategisk talent management?

Med ett decenniums erfarenhet inom området kan vi på Stardust garanterat få era talangsatsningar att lyfta.

Läs mer om vårt erbjudande kring strategisk talent management och boka kostnadsfri rådgivning.

Dela inlägget

Hallå där!

Vill du ha mer kunskap direkt i din inbox och dessutom ta del av nya guider och webbinarier? Prenumerera då här!
Om du inte ser formuläret kan det bero på att du har en ad-blocker aktiverat.
Testa då att avaktivera den.

“Våra gamla typer av organisationer, det vi på Stardust kallar Napoleonorganisationer, har spelat ut sin roll.”