Att tvinga folk att jobba på kontor fem dagar i veckan är en rest från det gamla industriella paradigmet.
Nyckeln för att bygga ett framgångsrikt hybridarbete är tillit. Men för att det skall fungera behöver man få några saker på plats. Henrik Martin beskriver.
Jag tycker det är ett väldigt fascinerande experiment som pågår i detta post-pandemiska famlande kring hybridarbete. Genomsnittet säger att de vill jobba på kontor 2,5 dagar i veckan, men olika organisationer hamnar i helt olika lösningar på spektrumet: från total flexibilitet till krav på fem dagar i veckan på kontoret.
Jag ser fram emot den dagen det kommer robust forskning på området, eftersom man än så länge får förlita sig på sin egen kompass i frågan. Och jag är lite förundrad att så mångas kompass är inställd på det gamla sättet att tänka.
Att tvinga folk att jobba på kontor fem dagar i veckan är en rest från det gamla industriella paradigmet. Det baseras på ett mindset där man inte litar på sina medarbetare att kunna ta kloka beslut. Där man behandlar vuxna människor som barn.
Det är lite märkligt att vi inte vågar lita på våra medarbetare. Vi litar ju på andra människor i så många avseenden. Det räcker att gå ut på gatan så litar du instinktivt på att cyklister, bilister och voi-åkare fattar kloka beslut och inte kör på dig. Men så fort du kommer till jobbet så försvinner tilliten.
Personligen tror jag på idén att företag som vågar visa tillit kommer nå bättre resultat och kommer ha det lättare att attrahera duktiga medarbetare. Det innebär dock INTE en total kapitulation: ledningen måste definiera vad som är viktigt för företaget och sen involvera ledarna i dialogen kring vad som är viktigt och varför det är viktigt. Men hur man skall göra, det bör ledarna/teamen få bestämma själva då de består av olika roller som alla har olika behov av kontorsarbete.
Om en ledare nu inte tar sitt ansvar (till exempel aldrig samlar sitt team med resultatet att kulturen förtvinar), då får man väl ge den feedbacken till ledaren i fråga. Och om en medarbetare inte tar sitt ansvar så skall den givetvis få höra det. Men man skall väl inte straffa alla medarbetare för att ett fåtal inte agerar som vuxna?
Jag tror att nyckeln för att bygga ett framgångsrikt hybridarbete är tillit. För att det skall fungera behöver man få några saker på plats:
- Ledningen måste skapa en tydlig riktning kring vad som skall åstadkommas och vad som är viktigt att det fungerar i en hybridmiljö
- Ledarskapet måste involveras i dialogen och förstå vad som är viktigt och varför
- De som inte lever upp till förväntningarna får höra det i konstruktiva feedbacksamtal
- Mät det som du är orolig för skall bli fel
Hur svårt kan det vara 😊?