Hur kan vi hjälpa till?
Ledarskap i hybrid working

Ledarskap i hybrid working – 8 viktiga punkter

av Tina Sörqvist

2021-09-28

Vad bör du som ledare eller chef tänka på i ditt ledarskap nu när hybrid working blir vår nya vardag? Likväl som företag nu utformar modellen för hur arbetet ska se ut post covid, så rekommenderar jag även att ledare individuellt reflekterar över hur man genomför sitt arbete på bästa sätt för att leverera värde.

Modell för framtidens arbetsplats

Det har säkert inte undgått någon av er att hybrid working som begrepp seglat högt upp på topplistan om det som diskuteras mest just nu ute på företag och i organisationer.

Vi som individer har vant oss vid att livspusslet blivit lite enklare tack vare hemarbetet, och jag hör många medarbetare och ledare som nu oroas eller våndas över hur situationen kommer att påverkas i återgången till det normala, eller ja, till det nya normala.

Det innebär inte en återgång till något som varit, utan en anpassning till ett nytt läge och de flesta företag arbetar febrilt med sin modell för hur framtidens arbetsplats och arbetet i det nya normala ska fungera för att i sin tur leverera värde.

Hybrid working och ledarskap

Likväl som att företag och ledningsteam nu ser över och utformar modellen för hur arbetet ska se ut post covid, så rekommenderar jag även att ledare individuellt reflekterar över hur man genomför sitt arbete på bästa sätt för att leverera värde.

Prata med ditt team och dina kollegor om vad teamet, kollegorna och du behöver i det nya normala. Diskutera tillsammans fram vad som fungerar bäst för er som team och kollegor. Själv utgår jag från nedan åtta frågor när jag försöker skapa mig en översikt och insikt i hur teamet och jag som ledare levererar värde:

  • Vilka arbetsuppgifter och situationer mår bäst av att teamet och jag finns på plats fysiskt i mötesrummet/på arbetsplatsen?
  • Vilka arbetsuppgifter och situationer är det helt ok att teamet och jag arbetar hemma eller utanför kontoret/arbetsplatsen?
  • Vilka situationer mår bäst av att vi träffar och hänger med kollegorna? Vad tror vi händer om vi inte ses?
  • Vad använder vi som team kontoret till?
  • Hur ser jag som ledare till att mina teammedlemmar har en fungerande arbetsplats där hemma, så att detta också är en bra arbetsmiljö?
  • Hur ser det ut med verktyg och kompetens i att använda våra verktyg? Behövs träningsinsatser?
  • Vilken kontakt, möten och samarbetsformer har jag som ledare med mitt team, andra ledarkollegor, och med min ledare?
  • Vad har mitt team och mina teammedlemmar för behov av avstämning – digitalt, per telefon eller live? Stående avstämningar och/eller adhoc? Vilket behov av avstämning med mina teammedlemmar har jag som ledare?

Har du som läsare fler förslag eller tips på hur ni landat en genomtänkt arbetsmodell i det nya normala, dvs post-Covid? Jag och mina kollegor här på Stardust pratar gärna vidare om hybrid working, så hör av er!

Och är du nyfiken på hybrid working, så följ våra bloggar under hösten då vi kommer reflektera och dela med oss mer av våra erfarenheter och tankar inom området.

Prenumerera på våra populära guider och inlägg om Talent Management

Stardust Consulting Birger Jarlsgatan 33, 4 tr, 111 45 Stockholm
070-515 49 83 info@stardustconsulting.se

Stardust Consultings vision är att bli Sveriges mest uppskattade Talent Management-konsulter. Vi på Stardust Consulting hjälper företag och organisationer att få till ett effektivt Talent Management. Med det menar vi hur man på ett strukturerat sätt attraherar, utvecklar och engagerar rätt medarbetare.

Pin It on Pinterest