Glöm affärsplanen, satsa på målkartan!

Lästid cirka 3 minuter
Author Image
av
Stina Treven
1 september 2023

Ah, höst och dags att sätta sig med affärsplanen igen. Trots att många bolag har moderniserat sitt ledarskap hänger den gamla affärs-PLANEN envist kvar. Vi på Stardust tror det är hög tid att skifta fokus. Skippa detaljstyrning och fokusera i stället på en målbild som engagerar organisationen.

Här förklarar Stina Treven varför traditionella affärsplaner är passé och hur en OKR-inspirerad målkarta kan bli din organisations nyckel till framgång.

Varför affärsplanen har spelat ut sin roll

Låt oss vara ärliga, många ledningar använder en orimlig mängd tid på att göra sin affärsplan. En av de största missarna är att dessa planer ofta inkluderar inte bara var företaget ska, men också hur det ska ta sig dit. I stället för att fastna i detaljerna, borde ledningen fokusera på destinationen och varför man vill komma dit, inte på instruktioner och vad som ska göras.

Låt sedan organisationen själv fylla på med de aktiviteterna som krävs för att nå dessa mål. Det kommer skapa rätt aktiviteter, mer agila arbetssätt och betydligt större engagemang

Byt affärsplan mot en agil målkarta

Visst, det är viktigt att regelbundet stanna upp och granska företagets strategiska läge och utveckling. Vi behöver ta tempen på vad som har gått bra och vad som kan förbättras, och sätta upp nya mål. Men problemet dyker upp när det där ”Vad-och-När” ägnas alltför mycket tid. Ibland blir det nästan som att vi planerar för att planera för att göra en affärsplan. Ja, ni hör.

Så vad skulle hända om vi skippade den traditionella affärsplanen från vår årliga strategiska genomgång? I stället kan styrelsen och ledningen fokusera på att skapa en klar och tydlig målkarta. Där lyfter vi fram de 2–3 kritiska förflyttningar som företaget verkligen behöver satsa på det kommande året – och varför. Det blir inte bara enklare, det blir också mycket mer effektivt.

Låt teamen göra detaljplaneringen

Det finns flera skäl till att teamen själva borde sköta planeringen av aktiviteter:

  1. De som sitter nära problemet och lösningen har helt klart bäst koll på vad som faktiskt behöver göras, och i vilken ordning.
  2. När teamet får ta ansvar för sin egen plan, ner till varje aktivitet och delmål, då skapas en känsla av engagemang och ägarskap.
  3. Teamen har också flexibiliteten att jobba med kortare tidsspann, kanske ett kvartal åt gången, vilket gör att de kan justera sina planer snabbare och förse ledningen med värdefull feedback.

Så låt teamen ta hand om detaljerna. Det leder inte bara till en mer anpassningsbar verksamhet, utan också till ett engagerat och ägande team. En riktig win-win.

Använd OKR-modellen för att mejsla ut er målkarta

Om du vill skapa en riktigt bra målkarta kan du låta dig inspireras av OKR-modellen. Den är både tydlig och smidig, och den största fördelen är hur enkelt och genialt målen beskrivs.

“Objectives” ger en vision som talar både till både hjärta och hjärna och sätter kursen.

”Key Results” kompletterar med tydliga, mätbara, ägda och tidsbundna delmål som visar att du är på rätt väg.

Tillsammans utgör de en suverän målkarta som faktiskt kan ta över den gamla hederliga strategiska affärsplanens plats.

Sammanfattningsvis

De flesta organisationer vet ungefär vart de vill och behöver förflytta sig samt vad som hindrar dem att ta sig dit. Mitt råd är därför – skippa den stora affärsplanen i år. Satsa i stället på att identifiera de mest kritiska förändringarna och formulera dem i en målkarta inspirerad av OKR.

Planera inte vad ni ska göra för att nå dit. Det får team och medarbetare göra i kortare sprintar. Det sparar inte bara tid utan ger också en klarare riktning, ökat engagemang och får företaget att förflyttas framåt på riktigt.

THINK BIG, ACT SMALL, START NOW.

Dela inlägget

Hallå där!

Vill du ha mer kunskap direkt i din inbox och dessutom ta del av nya guider och webbinarier? Prenumerera då här!
Om du inte ser formuläret kan det bero på att du har en ad-blocker aktiverat.
Testa då att avaktivera den.

“Endast organisationer där anställda kan briljera kommer att vara framgångsrika i en ständigt föränderlig värld. Vårt uppdrag är att göra detta möjligt, nu och för framtiden.”