Härom veckan skrev Henrik att medarbetare söker utveckling framför allt. Men vilken slags kompetens ska man satsa på?
En artikel i McKinsey Quarterly ger en del av svaret. McKinsey har tittat på hur många timmar av olika slags kompetenser som kommer att efterfrågas i samhället när AI har slagit igenom på bred front år 2030 jämfört med 2016.
Det som inte förvånar är extremerna. Ökar mest gör såklart efterfrågan på högt kvalificerade IT-kompetenser (+54%). Minskar mest gör efterfrågan på manuella och fysiskt krävande kompetenser (-14%), med några undantag som vissa tunga vårdyrken (undersköterskor).
Men det som också ökar mycket är ”sociala och emotionella kompetenser” (+8%) liksom på ”kognitivt avancerade kompetenser” (+24%). Ett axplock av vad som menas inkluderar initiativförmåga, ledarskap, kreativitet, kritiskt tänkande, beslutsförmåga och hantering av komplex information.
Förklaringen är enkel. I en VOKA-värld sköts det enkla och repetitiva av datorer. Men att driva komplexa projekt, att samarbeta med- och ibland leda kollegor i andra länder och andra världsdelar, med olika erfarenheter och annan utbildningsbakgrund kräver mer än processer. Det kräver självinsikt, kommunikativ förmåga, agilt ledarskap, mm, i linje med vad vi skrivit om här och här.
Har ni framtidssäkrat kompetensutvecklingen i ditt företag?