Ledarskap i hybrid working – 8 viktiga punkter

Lästid cirka 2 minuter
Author Image
av
Tina Sörqvist
28 september 2021
Ledarskap i hybrid working
ledarskap i hybrid working

Talent management i framtidens organisationer

Ladda ner vår populära guide kostnadsfritt.

Vad bör du som ledare eller chef tänka på i ditt ledarskap nu när hybrid working blir vår nya vardag? Likväl som företag nu utformar modellen för hur arbetet ska se ut post covid, så rekommenderar jag även att ledare individuellt reflekterar över hur man genomför sitt arbete på bästa sätt för att leverera värde.

Modell för framtidens arbetsplats

Det har säkert inte undgått någon av er att hybrid working som begrepp seglat högt upp på topplistan om det som diskuteras mest just nu ute på företag och i organisationer.

Vi som individer har vant oss vid att livspusslet blivit lite enklare tack vare hemarbetet, och jag hör många medarbetare och ledare som nu oroas eller våndas över hur situationen kommer att påverkas i återgången till det normala, eller ja, till det nya normala.

Det innebär inte en återgång till något som varit, utan en anpassning till ett nytt läge och de flesta företag arbetar febrilt med sin modell för hur framtidens arbetsplats och arbetet i det nya normala ska fungera för att i sin tur leverera värde.

Hybrid working och ledarskap

Likväl som att företag och ledningsteam nu ser över och utformar modellen för hur arbetet ska se ut post covid, så rekommenderar jag även att ledare individuellt reflekterar över hur man genomför sitt arbete på bästa sätt för att leverera värde.

Prata med ditt team och dina kollegor om vad teamet, kollegorna och du behöver i det nya normala. Diskutera tillsammans fram vad som fungerar bäst för er som team och kollegor. Själv utgår jag från nedan åtta frågor när jag försöker skapa mig en översikt och insikt i hur teamet och jag som ledare levererar värde:

  • Vilka arbetsuppgifter och situationer mår bäst av att teamet och jag finns på plats fysiskt i mötesrummet/på arbetsplatsen?
  • Vilka arbetsuppgifter och situationer är det helt ok att teamet och jag arbetar hemma eller utanför kontoret/arbetsplatsen?
  • Vilka situationer mår bäst av att vi träffar och hänger med kollegorna? Vad tror vi händer om vi inte ses?
  • Vad använder vi som team kontoret till?
  • Hur ser jag som ledare till att mina teammedlemmar har en fungerande arbetsplats där hemma, så att detta också är en bra arbetsmiljö?
  • Hur ser det ut med verktyg och kompetens i att använda våra verktyg? Behövs träningsinsatser?
  • Vilken kontakt, möten och samarbetsformer har jag som ledare med mitt team, andra ledarkollegor, och med min ledare?
  • Vad har mitt team och mina teammedlemmar för behov av avstämning – digitalt, per telefon eller live? Stående avstämningar och/eller adhoc? Vilket behov av avstämning med mina teammedlemmar har jag som ledare?

Har du som läsare fler förslag eller tips på hur ni landat en genomtänkt arbetsmodell i det nya normala, dvs post-Covid? Jag och mina kollegor här på Stardust pratar gärna vidare om hybrid working, så hör av er!

Och är du nyfiken på hybrid working, så följ våra bloggar under hösten då vi kommer reflektera och dela med oss mer av våra erfarenheter och tankar inom området.

Hur kan vi hjälpa till?

Behöver din organisation ställa om för att möta framtiden?

Att framtidssäkra din organisation för en snabbföränderlig värld kräver insikter och relevanta åtgärder. Vi på Stardust levererar analys och de skräddarsydda förflyttningar som behövs.

Läs mer om vårt erbjudande kring organisationsutveckling och framtidens organisationer och boka kostnadsfri rådgivning.

Dela inlägget

Hallå där!

Vill du ha mer kunskap direkt i din inbox och dessutom ta del av nya guider och webbinarier? Prenumerera då här!
Om du inte ser formuläret kan det bero på att du har en ad-blocker aktiverat.
Testa då att avaktivera den.

“Våra gamla typer av organisationer, det vi på Stardust kallar Napoleonorganisationer, har spelat ut sin roll.”