I en ständigt föränderlig värld, hur lotsar vi som ledare genom de tuffaste tiderna? Hur omvandlar vi svårigheter till möjligheter och säkerställer att vår organisation inte bara överlever, men också frodas? I denna artikel utforskar Heléne Ählberg nycklarna till att som ledare navigera i stormen och lägga grunden för en ljus framtid
I dagens snabbrörliga och konkurrensutsatta affärsvärld är förmågan att snabbt anpassa sig till förändringar en kritisk framgångsfaktor. Ibland tvingas företag att fatta svåra beslut som till exempel att säga upp personal eller skära ned kraftigt på kostnader för att överleva. Ofta glömmer vi att dessa beslut inte bara påverkar siffror på ett papper; de förändrar också hur vi arbetar och samverkar inom organisationen.
Som en del av ledningen i en organisation är det viktigt att reflektera över dessa förändringar och ta ansvar för att säkerställa att organisationen fortsätter att utvecklas på ett positivt sätt trots de utmanande tiderna.
Att ompröva organisationen
I tuffa tider är det vanligt att företag tvingas se över sin organisation. Situationen kan vara så pass allvarlig att man tvingas till nedskärningar i form av uppsägningar, nedskärning av hela verksamheter eller omstruktureringar för att överleva som organisation. Det är kanske en nödvändig åtgärd för att säkerställa överlevnaden, men det går också att se det som en möjlighet att tänka nytt långsiktigt för att både ta oss igenom stormen och stå väl rustade när det mojnar. Att i det tuffa och svåra ändå klara av att tänka konstruktivt och långsiktigt.
Exempel kan vara: Hur kan vi organisera oss på ett sätt som främjar innovation och samarbete? Kan vi bilda tvärfunktionella team för att lösa våra problem och hitta nya möjligheter?
Hur kan vi organisera oss på ett sätt som främjar innovation och samarbete? Kan vi bilda tvärfunktionella team för att lösa våra problem och hitta nya möjligheter?
Det kräver ledare som har förmågan att tänka både konstruktivt och långsiktigt och att våga utmana det befintliga sättet att arbeta. En tanke är att det är länge sedan vi hade en riktig lågkonjunktur och många av våra ledare har inte varit i en liknande position tidigare. Då är det lätt att drabbas av tunnelseende, att inte veta vad som ska prioriteras eller göras.
Stardusts erfarenhet är att det nu krävs både mod, strategisk framsyn och förmåga till nytänkande hos våra chefer och ledare. Viktigast av allt är att våga agera kraftfullt snabbt för att sedan ställa om och fokusera på framtiden.
Roller och ansvar i förändring
När personal måste sägas upp eller när omstruktureringar sker, påverkas även roller och ansvar inom organisationen. Det är enkelt att bara tänka på hur man kan fylla vakanta positioner eller lägga över arbetsuppgifterna på någon annan medarbetare och sedan fortsätta som vanligt. Vår erfarenhet är att detta oftast inte fungerar då många redan har väldigt mycket att göra och är stressade. Se det i stället som en möjlighet att utvärdera hur ni arbetar och förnya ert sätt att arbeta.
Det kan innebära att man omdefinierar roller för att bättre matcha nya mål och behov i organisationen. Det kan också vara en tid att uppmuntra medarbetarna att ta på sig nya ansvarsområden och utveckla sina kompetenser. Genom att vara flexibel och öppen för förändring kan vi bygga en mer motståndskraftig och kompetent arbetsplats.
Genom att vara flexibel och öppen för förändring kan vi bygga en mer motståndskraftig och kompetent arbetsplats.
Att främja samarbete och kommunikation
I tuffa tider är det lätt att endast fokusera på att lösa de omedelbara akuta problemen. Men det är viktigt att inte tappa fokus på samarbete och kommunikation. Det är lätt att kommunikationen tystnar när en organisation går dåligt och medarbetarna som är kvar riskerar att börja må dåligt.
Jag har själv arbetat i en sådan organisation där allt tystnade när ledningen drev en uppköpsprocess. Korridorsnacket ökade, fikarasterna blev längre och det skapades nästan ett vacuum i organisationen – ingen visste vad som skulle göras i nästa steg. Därför är det viktigt att som organisation och ledning arbeta aktivt med att skapa en tydlig och öppen kommunikation.
Det kan innebära att vi uppmuntrar till regelbundna möten och utbyter information sinsemellan. Att vi informerar om allt som är relevant, stort som smått, och skapar en transparent informationsprocess.
Vår erfarenhet är att det är bättre att informera för mycket än för lite, även om vi inte har något stort att informera om. Det kan räcka med att säga att denna vecka har det inte hänt så mycket, i en orolig verksamhet kan det också skapa en känsla av att vi har koll. Att skapa en känsla av gemenskap och samhörighet i svåra tider kan vara avgörande för att behålla motivationen och engagemanget hos de anställda.
En sista reflektion från min sida
Tuffa tider kräver att vi som ledare klarar av att se bortom de omedelbara utmaningarna och tar ett steg tillbaka för att reflektera över organisationen, roller och ansvar. Det är en möjlighet att omvandla svårigheter till möjligheter och bygga en starkare och mer resilient organisation om vi hanterar processen konstruktivt.
Genom att vara öppna för förändring och främja samarbete kan vi skapa en arbetsmiljö som är rustad för att möta framtida utmaningar.
Vi på Stardust ser att vi som ledare måste ta detta ansvar och lotsa våra organisationer igenom denna utmanande period, även när det är som mörkast. Det är i tuffa tider som vårt ledarskap verkligen testas och vår förmåga att anpassa oss och utvecklas kommer att avgöra vår framgång.