En organisation behöver ge förutsättningar till ledare att bli och vara bra ledare. Är det inte tydligt vad organisationen lägger i begreppet ledarskap, ja då gör ledarna sin egen tolkning och agerar där efter. Tina Sörqvist förklarar hur ni skapar en tydlig ledarskapsfilosofi.
Äntligen är jag tillbaka i vardagen efter en skön sommarledighet! Förutom att jag bland annat njutit av solvarma västkustklippor och underskön alpvandring, så har jag också låtit tankarna flöda kring ledarskap och företagskultur.
I min roll som konsult får jag ofta förmånen att arbeta med att utveckla ledarskapet i organisationer i tillväxt- eller förändringsfas. Jag tycker att det är värdefullt att i den typen av utvecklingsfas arbeta med tydlighet, och vad jag landar i att kalla ledarskapsfilosofi (eller ledarskapsprinciper). Enkelt uttryckt handlar det om hur organisationen ser på ledarskap och vilka förväntningar man har på sina ledare.
Är det en platt organisation med mycket eget mandat och ansvar? Är det en hierarkisk organisation där det krävs godkännande på alla nivåer innan action? Förväntas ansvarstagande över team-gränserna, eller agerar man enbart i sin ruta?
Är det inte tydligt vad man lägger i begreppet ledarskap i en organisation, ja då gör man som (ny eller befintlig) ledare sin egen tolkning och agerar där efter. Som organisation finns det många fördelar med att ge förutsättningar till ledare att bli och vara bra ledare, och samtidigt vara tydliga i förväntningarna. Bland annat innebär en uttalad ledarskapsfilosofi att man:
- Skapar tydlighet för både ledare och organisation
- Bidrar med en plattform för feedback ledare emellan
- Åstadkommer tydliga utvärderingsmöjligheter, vid till exempel rekrytering, internrekrytering, utvecklingssamtal
Hur tar man fram en egen ledarskapsfilosofi?
Om man inte har någon uttalad tanke om ledarskapet i organisationen, då tycker jag givetvis att det är en bra idé att jobba fram det! Förslagsvis kan ledningsgruppen – eller en arbetsgrupp med ledare – arbeta fram ett förslag till ledarskapsfilosofi. Jag bidrar med några idéer på vart ni kan börja:
- Hur ser er vision och mål ut? Vilken typ av ledarskap tar er mot visionen och målet?
- Hur ser era förutsättningar ut? Vilken marknad befinner ni er? Vad är era främsta utmaningar? Vilka är era typiska dilemman?
- Externt
- Internt
- Luta er mot andra viktiga interna dokument som till exempel ert varumärkeslöfte, era kärnvärden/värdegrund/företagskultur, det vill säga vad ni står för och hur ni beskriver er företagskultur. Jag ser ledarskapet som en förlängning av kulturen och vice versa, samt att ledarskapet förstärker kulturen och (även här) vice versa.
- Beskriv tydlig vad som är viktigt i ledarskapet och inkludera beskrivningar på till exempel beteenden så att det blir tydligt vad ni menar.
- Provtryck en första version med fler ledare i organisationen
- Rulla ut, jobba igenom. Ledare i en organisation har ofta olika utmaningar beroende på vilket typ av verksamhet det är, och det är värdefullt att använda utrullningen som en möjlighet till samarbete, diskussion och workshop och att samarbeta i hela kedjan.
- Införliva er ledarskapsfilosofi i utvärdering av ledare, till exempel utvecklingssamtal
- Återbesök ofta!
Harvard Business Review har skrivit en nyttig artikel på ämnet som också är bra att ta inspiration från.
Även vi på Stardust har skrivit mycket matnyttigt på ämnet ledarskap, både inlägg och större guider, som ger dig värdefulla tips på vägen, till exempel Självledarskap – de vanligaste missförstånden och vår guide om självledarskap.
Hör av dig till oss på Stardust Consulting när du vill prata mer om ledarskap, VOKA, organisation och talent management.