Jag tror att framtidens VOKA-organisationer kommer att ha “tillit” som sin viktigaste grundsten. Det är när vi ger och får tillit som vi människor fungerar som bäst, så varför skulle det inte vara så även på våra arbetsplatser?
Att bygga sin organisation på tillit kan faktiskt vara svårt. Framförallt för oss som har vuxit upp i traditionella organisationer av Napoleontyp, som hade som syfte att skapa kontroll, alltså raka motsatsen till tillit. I Napoleonorganisationen byggde man detaljerade budgetprocesser för att följa upp på skruv och mutter nivå, man hemlighöll information eftersom man inte litade på att medarbetarna kunde hantera den, och man skrev policies för att styra beteenden i detalj.
Om vi nu lämnar Napoleons syn på organisation bakom oss, hur ser framtidens organisationer ut? Jag tror att de:
- Är öppna mot medarbetarna, och gör all information transparent
- Använder företagskulturen för att styra beteenden, snarare än med policies
- Bygger på att alla har en ledarroll (självledarskap) snarare än chefsskap
I de traditionella organisationerna förutsatte man A) att medarbetarna inte kan och B) att de inte vill. I framtidens organisationer måste vi göra precis tvärtom.