Ladda hem vår populära guide om självledarskap.

Ladda hem

Migration och affärsutveckling

Lästid cirka 2 minuter

En viktig komponent i det vi kallar ”Talangarenan” är området mångfald. När ämnet tas upp är det vanligt med nickningar och medhåll – mångfald är viktigt.

När sedan diskussionen går vidare med frågor om företagets egna mångfald och även mångfald i ledning och styrelse, uttrycks ofta en vilja att öka spridningen så att blandningen blir större. Sammansättningen av lika ålder, kön och kulturer kan bli bättre. En vanlig följkommentar är ”det skulle se bättre ut då”, eller ”med en större mångfald skulle vi framstå som mer attraktiva och moderna”. Det är sant. Men det är inte därför ni ska öka er mångfald.

Vi har tidigare berört vinster med mångfald från ett innovativt perspektiv och den högre förmågan hos ett mångfaldigt än ett enfaldigt team. Här kommer ytterligare ett tungt argument för att utveckla mångfalden i din organisation.

I en ny rapport från Delmi, skriven av Andreas Hatzigeorgiou och Magnus Lodefalk, framgår sambanden mellan migration och ett företags internationella framgång. Många faktorer påverkar utfallet och spridningen är därför stor mellan de rapporter som undersökts. Men otvetydigt är att det finns tydliga ekonomiska samband mellan antal anställda personer med kopplingar till annat land och hur stor handeln är med det landet. För ett medelstort företag är den statiska slutsatsen att för varje person ett företag har anställt från, eller med kopplingar till, ett annat land ökar exporten till det landet med 1-3%. Detta är ett av flera intressanta exempel som finns i rapporten.

Det går absolut att invända att det finns faktorer kvar att undersöka kring dessa samband, men en sak är är tydlig:
Sverige är ett exportberoende land med många internationella bolag som en gång varit svenska. Vi har också en hel del mindre företag som ska växa och som därför behöver den internationella kompetensen och internationella marknaden. Att ta in medarbetare med rötter i andra länder utvecklar internationella handeln och internationellt samarbete i positiv riktning.

Att ta mångfald på allvar är inte en fråga om image, det är business.

Dela inlägget

Hallå där!

Vill du ha mer kunskap direkt i din inbox och dessutom ta del av nya guider och webbinarier? Prenumerera då här!

”Våra gamla typer av organisationer, det vi på Stardust kallar Napoleonorganisationer, har spelat ut sin roll.”