En som hävdar detta är Paul Miller, grundare och CEO på Digital Workspace Group. Han menar att ett digitalt ledarskap håller på att växa fram som en konsekvens av att medarbetaren inte längre är bunden till en fysisk arbetsplats.
Företag i den digitala världen måste därför ledas på ett annorlunda sätt. Den digitala ledaren måste förstå nya samarbetsmodeller, anamma den nya tekniken och ha ett förändrat tankesätt för att bli framgångrik och nå ut till en alltmer flexibel, oförutsägbar och komplex arbetsmarknad.
Han har i sin forskning hittat 5 principer för att bli en framgångsrik ”digital ledare”:
- Odla din digitala närvaro. Fysisk närvaro är viktigt men den digitala får ökad betydelse. Du måste tala morgondagens talangspråk, vara uppkopplad i deras värld, i sociala interna och externa nätverk, bloggar, intranät och andra ställen där medarbetare förväntas vara närvarande i kontakt med sina kollegor och externa vänner och kontakter. De fyra andra principerna kommer ur den här första.
- Förstå vem du leder. I traditionella organisationer känner vi ofta våra medarbetare med namn. Digitala organisationer tenderar att sträcka sig utanför den traditionella ”napoletanska” hierarkiska organisationen för att inkludera entreprenörer, frilansare, talanger med eget bolag och en mängd intressenter och samarbetspartners i lösa nätverk.
- Led genom påverkan. Digitala företag kräver mer av daglig dialog och mindre av diktatoriskt pekande med hela handen. Att tala om för medarbetare vad de ska göra är ett väldigt ineffektivt sätt att leda en digital organisation. Det kan verka som resursslöseri men man måste involvera och inkludera medarbetarna i beslutsfattandet genom dialog och påverkan. Samtidigt måste du fortsätta att vara en riktig ledare genom att ange en tydlig vision, riktning, ta fram strategier och säkerställa att alla går i samma riktning. Allt går inte att förändra.
- Minska administrativa uppgifter med hjälp av tekniken. Stora delar av de traditionella managementuppgifterna kan du ersätta med modern teknik. Systemet talar om för organisationen vad som ska prioriteras och förändras. Teknologin börjar managera individerna.
- Var mänsklig och human. Den digitala medarbetaren uppskattar, ja kräver digital teknologi för att kunna prestera men förväntar sig samtidigt en hög grad av personliga möten och dialog. Som ledare måste du alltså kommunicera på ett personligt och trovärdigt sätt. Du måste leda olika individer på olika sätt och verkligen vara autentisk i ditt ledarskap.
Från ”napoletansk” diktator till påverkare i en alltmer komplex värld alltså. Men hur nytt är det egentligen? Att se människor och organisationer som system där kommunikation är helt avgörande för att få systemet att fungera och vara i rörelse är väl inte nytt?
Eller vad tycker du? Och hur digitalt är ledarskapet i din organisation? Hör gärna av dig.