Har du eller dina medarbetare svårt att fullfölja förändringsarbete? Kanske tänker ni då för stort. Nyckeln till varaktig beteendeföränding är nämligen bebissteg.
Januari är den månaden på året som är full av förväntningar vad gäller förändring och utveckling både på det privata planet och i våra företag. Storslagna planer och mål arbetas fram på den årliga kick-offen som allt som oftast äger rum just i början på det nya året. Vad ska företaget och dess medarbetare åstadkomma detta år? Vilka beteendeförändringar vill vi göra och varför?
Statistiskt så är det dessvärre endast cirka 25% som lyckas hålla sina nyårslöften och de flesta misslyckas redan innan januari månad är slut. Detsamma gäller för de flesta förändringsprojekt. Om vi nu vet så mycket om vad som är viktigt vid förändringsarbete, varför misslyckas vi ändå så ofta? Jo, det handlar om motivation och vanor. Det handlar om vad som behövs i form av stöd och struktur för att skapa nya vanor och beteenden.
Oavsett om det handlar om att få dina medarbetare, kunder eller dig själv att engagera dig i något nytt eller okänt och anamma nya beteenden, så ger BJ Foggs beteendemodell vägledning och inspiration till nya möjligheter och varaktig beteendeförändring.
Modell för varaktig beteendeförändring
BJ Fogg är professor och författare till boken Mikrovanor (Tiny Habits: The Small Changes That Change Everything) och han driver även Stanford Behavior Design Lab som har undersökt och testat och förfinat sin kunskap om mänskligt beteende och vanor med över 40.000 människor.
Om du eller dina medarbetare har svårt att bibehålla goda vanor, kanske ni tänker för stort? Nyckeln till framgång är att tänka litet när man vill utveckla nya beteenden eller rutiner. BJ Foggs beteendemodell kan hjälpa dig när du vill få till en varaktig beteendeförändring. Modellen beskriver tre element som är beroende av varandra för att beteendet ska bli just varaktigt.
Motivation
Är din medarbetare tillräckligt engagerad i det nya beteendet?
Ability/förmåga
Har din medarbetare rätt förutsättningar och kompetens att utföra ett visst beteende?
Trigger
Uppmanas medarbetaren vid rätt tillfälle att utföra beteendet?
Enkelt utryckt menar BJ Fogg att ett beteende bara kommer att hända när de tre elementen konvergerar, eller löper ihop, i samma ögonblick. Att ett beteende inte händer är då därför att minst ett av dessa tre element saknas.
Den böjda linjen visar att det finns ett kompensationsförhållande. Motivation och förmåga samverkar. Om din förmåga är svag, det vill säga beteendet är svårt att utföra, då måste motivationen vara hög. Om beteendet är riktigt lätt att utföra då behövs inte lika mycket motivation för att få det att hända. Det behövs endast en uppmaning/trigger.
Vilka nya vanor och rutiner vill du skapa och vilket blir ditt första bebissteg?