Det kan jag inte – än!

Lästid cirka 2 minuter
Intelligens

Självledarskap – så funkar det

Ladda ner vår populära guide kostnadsfritt genom att ange din e-post.

För trettio år sedan publicerade forskaren Carol Dweck sin första studie om Growth och Fixed mindset. Förhållningssätten handlar om vilken syn vi har på intelligens – anser vi den vara utvecklingsbar (growth) eller statisk (fixed)? Förenklat kan det beskrivas såhär; om vi tror att vår hjärna kan växa och våra talanger kan utvecklas så leder det till andra beteenden än om vi tror motsatsen.

Det var i skolvärlden som Carols forskning ägde rum. Hennes studier visade att elever som tror att det är möjligt att bli smartare genom hårt arbete och träning inte bara hanterar motgångar bättre utan anstränger sig också mer och uppnår därmed bättre resultat. Forskningen fann vidare att sättet som läraren gav feedback på påverkade vilka synsätt som växte fram bland eleverna. Att uppmärksamma hur smart eleven var förstärkte bilden av att intelligens är statiskt (fixed mindset), något man har eller inte har. Att istället uppmärksamma elevens insats, ansträngning och hårda arbete främjade synen på att intelligens är utvecklingsbar (growth).

Elever som fick den senare typen av feedback välkomnade nya och svårare utmaningar i högre utsträckning och presterade också bättre än de andra eleverna. Dessa föredrog enklare utmaningar för att inte riskera att misslyckas och förlora sin status som ”smart”. Det är här begränsningen i ett fixed mindset uppstår. Som ”smart” finns det så mycket att förlora på att misslyckas. Som ”ständigt lärande” finns det mycket som går förlorat på att inte testa.

(Dessutom ger neurovetenskaplig forskning tydligt stöd för att vår hjärna bokstavligen växer hela livet och att träning, nya erfarenheter och smarta lär strategier ökar antalet neuroner i hjärnan).

Kraften och potentialen som följer av rätt mindset blir högrelevant också på ett organisatoriskt plan (särskilt i den allt mer komplexa och föränderliga VOKA-värld vi arbetar i). Därför kan det vara intressant att fråga sig vilket synsätt som välkomnas och stärks i verksamheten. Belönas ansträngning eller bara uppnådda resultat? Hur ser vi på misslyckanden och experiment? Vilka individer bedöms som utvecklingsbara och varför? Hur och varför ger vi feedback till varandra och hur tas den emot?

Själv har jag bestämt mig för att vara uppmärksam på i vilka sammanhang jag hamnar i ett ”fixed” mindset. Som det här med spatial förmåga till exempel, hur svårt kan det vara? Förra helgen letade jag långt inne i min mammas klädkammare och fann till slut det jag sökte: en sliten men fullt funktionell Rubiks Kub. Nu j*r är det jag som löser den! Är du med?

https://www.dukanfixakuben.se/DuKanFixaKuben.pdf

Hur kan vi hjälpa till?

Behöver din organisation hjälp med ledarskapsutveckling eller självledarskap?

Vi på Stardust skräddarsyr ledarutvecklingsprogram på alla nivåer och självledarskap är ett av flera perspektiv i den ledarskapsutveckling vi erbjuder företag och organisationer.

Läs mer om vårt erbjudande kring ledarskapsutveckling och självledarskap och boka kostnadsfri rådgivning.

Dela inlägget

Hallå där!

Vill du ha mer kunskap direkt i din inbox och dessutom ta del av nya guider och webbinarier? Prenumerera då här!
Om du inte ser formuläret kan det bero på att du har en ad-blocker aktiverat.
Testa då att avaktivera den.

“Endast organisationer där anställda kan briljera kommer att vara framgångsrika i en ständigt föränderlig värld. Vårt uppdrag är att göra detta möjligt, nu och för framtiden.”