Som du kanske känner till finns det en stor outnyttjad potential i före detta anställda som de allra flesta företag inte tar hänsyn till.
En medarbetare som känner att hen får genuin uppskattning och bekräftelse för det arbete som gjorts under tiden som anställd och som blir avvecklad på ett professionellt och omtänksamt sätt, kommer att lämna företaget med en positiv bild och därmed bidra till att stärka arbetsgivarvarumärket.
För många år sedan, långt efter det att jag avslutat min anställning på kanal5, fick jag en jättefin inbjudan av Manfred Aronsson som då var Vd. I inbjudan stod det: Du har varit med och bidragit till kanal 5:s stora framgångar och som tack vill vi gärna att du är med och firar vårt 15 årsjubileum. Jag blev jätteglad och stolt och självklart gick jag mycket finklädd till Grand Hotell och firade.
Jag vet inte hur många jag har berättat detta för. Förmodligen närmare 1000 personer, eftersom jag ofta använder mig av exemplet under mina föreläsningar i Talent Management och vikten av att ha bra relationer med sina före detta medarbetare. Ett fantastiskt bra initiativ av kanal 5 i syfte att stärka arbetsgivarvarumärket, hitta nya kunder och kanske en och annan återrekrytering.
Idag träffade jag eWorks f.d. Vd, Claes Ruthberg, under en trevlig lunch på vårt kontor. Vi har varit nära kollegor under mer än 10 års tid och idag är ingen av oss kvar som anställd på eWork. Vårt samtal kom att handla om just vikten av att hålla kontakt med före detta anställda och vinsterna med det, både ur ett arbetsgivarperspektiv och som före detta anställd.
eWork hade en tydlig strategi inom Talent Management som handlade om att eWork är en ”highway” till IT karriären”. Många talanger har fostrats i eWorks plantskola och har fått mycket spännande och utvecklande jobb även efter det att de valt att sluta.
Alumninätverk handlar om hur man på ett strukturerat sätt vårdar relationerna med före detta anställda. Detta är inte så vanligt i Sverige ännu. Det finns några branscher som utmärker sig; management konsultföretag, advokatbyråer och revisionsbyråer.
Som alumni kan man exempelvis få fri tillgång till företagets alumnisajt, analyser och olika publikationer, testa nya produkter eller tjänster, bli inbjuden till en årlig alumnimiddag med inspirerande talare och nätverksmöjligheter. Sociala medier ger dessutom nya möjligheter att skapa alumninätverk som inte behöver vara så resurskrävande.
6 tips för ditt företags alumninätverk
Rätt hanterat är vinsterna med ett alumninätverk stora. Under vår lunch idag kom vi fram till följande sex tips som du kan använda för att övertyga just din arbetsgivare om att starta ett professionellt alumninätverk:
- Företaget får ett bra språkrör ut mot arbetsmarknaden. Nöjda före detta medarbetare sprider positiva budskap, vilket stärker konkurrenskraften
- En kanal att få tips på bra potentiella kandidater med rätt profil och värderingar
- Ett verktyg för återrekrytering av talanger. Gräset kanske inte var grönare på andra sidan?
- En kanal att hitta nya affärsmöjligheter. Många före detta medarbetare får intressanta roller hos exempelvis en kund eller leverantör
- Omvärldsbevakning. Många av de tidigare anställda är fortfarande aktiva i branschen och kan bidra med en hel del intressanta synpunkter och idéer kring hur företaget kan fortsätta utvecklas och förbättras. Med insikter både utifrån och inifrån.
- Forum för kreativa diskussioner där nya tjänster och produkter kan testas
Hur skulle ni kunna använda ett alumninätverk på ert företag?