Hur kan vi hjälpa till?
Dålig chef

5 tips för hur du hanterar en dålig chef

2021-02-09

Att vara chef är mer en konst än en vetenskap. En del chefer är bra, en del är det inte. Och ibland, vilket jag tror inkluderar de flesta av oss, så har man därför oturen att råka få en sämre chef.

Så, hur gör man för att hantera en dålig chef? Det är ju lätt att tycka att det är chefens ansvar att inte vara just en dålig chef, men även du kan bidra till att förbättra situationen. Jag brukar tänka så här:

  1. Låt det inte påverka din prestation: oavsett hur dålig chef du har, håll kvar fokus på ditt eget jobb och hur du utför det. Det är ju faktiskt något som du själv till stor del har kontroll över.
  2. Bli inte en gnällspik: det är ganska lätt att tycka att chefen är dålig, men kom ihåg att du aldrig kommer ha hela bilden klar för dig. Chefen kan ha begränsningar från sin (kanske dåliga?) chef eller privata utmaningar som du inte har en aning om. Så var tolerant, och kom ihåg att ingen gillar en gnällspik.
  3. Lista ut vad som faktiskt driver chefen: vad är viktigt för den här personen? Vad är inte viktigt? Hur kan du använda dig av den kunskapen när du kommunicerar med din chef?
  4. Fundera på om det är något i ditt eget beteende som framkallar de dåliga sidorna hos din chef. Prova att ändra på det och se om problemen försvinner.
  5. Våga säga ifrån: ge chefen feedback, det är inte säkert att chefen är medveten om sitt beteende. Men gör det med respekt och i en konstruktiv anda.

Om situationen trots detta inte blir bättre, då ska du förmodligen skaffa dig en annan chef.

Prenumerera på våra populära guider och inlägg om Talent Management

Stardust Consulting Birger Jarlsgatan 33, 2 tr, 111 45 Stockholm
070-515 49 83 info@stardustconsulting.se

Stardust Consultings vision är att bli Sveriges mest uppskattade Talent Management-konsulter. Vi på Stardust Consulting hjälper företag och organisationer att få till ett effektivt Talent Management. Med det menar vi hur man på ett strukturerat sätt attraherar, utvecklar och engagerar rätt medarbetare.

Pin It on Pinterest