Hur kan vi hjälpa till?

Det digitala är det nya normala

2020-03-30

Vi är många som numera jobbar hemifrån och de flesta har nog läst och tagit till sig av tips och idéer som under de senaste veckorna har svämmat över i media om hur man bäst arbetar på distans och hur man bibehåller fokus och framdrift i arbetet. Det är intressant och glädjande att se vad anpassningsbara vi människor är när vi verkligen måste och vilken handlingskraft det finns inom våra organisationer, trots oroligheter som sjukdom, brist på vårdplatser och osäker ekonomi.

Allt fler väljer att ställa om istället för att ställa in. Med hjälp av smarta digitala verktyg hittar vi istället nya kreativa sätt att arbeta och lösa problem på. Videomöten blir i dagsläget det bästa sättet att engagera, då det tillåter interaktion och förmedlar känslor bättre än vanliga telefonkonferenser.

Vi på Stardust har satt ihop de tjänster och erfarenheter som vi tror kan göra bäst nytta för din organisation, din ledningsgrupp samt dina team och medarbetare under det rådande läget.

Det vi får möjlighet att testa på riktigt i dessa tider är vår tillit som är grunden för att ta ansvar. Och omvänt vet vi att det är ansvarstagande i sin tur som skapar tillit. Med tillit till varandras anpassningsförmåga och kompetens har vi stor möjlighet att skapa de innovativa och dynamiska organisationer som vår oförutsägbara värld verkligen behöver. För väldigt många organisationer kommer vårt sätt att arbeta, samarbeta och lösa problem skilja sig åt före och efter corona. Det här tror jag kommer bli det nya normala:

  1. De digitala mötena blir standard – medarbetarna på distans blir inte det näst bästa, utan det normala. Om flera personer kan delta på samma plats är det givetvis ett möjligt sätt att hålla möten, men inte det primära.
  2. Vi kommer ha mer engagerande möten med bättre informationsspridning och bättre överblick på våra projekt och vad våra kollegor arbetar med för tillfället. Digitala möten ställer högre krav på förberedelse och att alla får komma till tals. Ännu viktigare att mål och förväntningar på mötet tydliggörs liksom att varje möte avslutas med att alla gör en utcheckning.
  3. Vi kommer avsätta tid till det sociala även digitalt. De som har tid loggar in en kvart innan det faktiska mötet börjar för lite mer personligt småprat eller för att diskutera andra ärenden. Detta skapar tid för de viktiga sociala mötena och för vardagligt småprat som är väldigt viktigt när man inte jobbar på samma plats.

Vad tror du kommer bli det nya normala i sättet att samarbeta och lösa problem?

Prenumerera på våra populära guider och inlägg om Talent Management

Stardust Consulting Birger Jarlsgatan 33, 2 tr, 111 45 Stockholm
070-515 49 83 info@stardustconsulting.se

Stardust Consultings vision är att bli Sveriges mest uppskattade Talent Management-konsulter. Vi på Stardust Consulting hjälper företag och organisationer att få till ett effektivt Talent Management. Med det menar vi hur man på ett strukturerat sätt attraherar, utvecklar och engagerar rätt medarbetare.

Pin It on Pinterest