Länge har den rådande föreställningen varit att talang är någonting medfött, att det sitter i generna och är något som företagen kan identifiera genom sofistikerad analys och urvalsmetoder. Glöm det!
Enligt en av världens ledande experter på området, och för övrigt med svenska gener, Anders K Ericsson, professor i psykologi vid Florida State University finns det inga belägg för att talang är något medfött. Tvärtom. Ericsson menar att framgång och topprestation i första hand är någonting som utvecklas genom en liten dos rätt gener och en större dos av motivation, individuellt engagemang, stöd och inte minst goda träningsmöjligheter. När det gäller det sistnämnda är det extra viktigt att kvaliteten på träningen som erbjuds är hög och att prestationen står i direkt relation till mängden träning. Känns det igen? Och vad betyder det för företagen som letar efter de framtida talangerna?
Här kommer fem konkreta råd:
- Tänk brett – Utgå från att alla har talang. Leta efter talang i hela organisationen och på många olika nivåer. Inget företag kommer att ha råd att bara satsa på en liten klick medarbetare. Leta efter motiverade medarbetare med eget driv och nyfikenhet.
- Tänk utifrån och in- d.v.s. låt linjecheferna som jobbar nära marknaden identifiera de medarbetare som man bedömer har potential och talang. De brukar oftast ha rätt. Börja inte med en talangdefinition som definierats på personalavdelningen. Det är att tänka inifrån och ut.
- Tänk träning. Utsätt motiverade medarbetare för olika typer av ”träningsprogram” dvs arbetsrotation, praktikplatser, projektarbeten, specialuppgifter, utbyte med kundföretag eller andra kreativa idéer. Tänk 70 % i roll, 20 % internt och 10 % kurs. Då blir fokus det rätta.
- Tänk rätt ledarskap. Rätt ledare med ett coachande och uppmuntrande förhållningssätt till medarbetarna kan vara skillnaden på ett framgångsrikt och ett medelmåttigt företag. Rätt ledarskap säkerställer att drivna medarbetare får de rätta träningsförutsättningarna att utvecklas till talanger.
- Tänk lönsamhet. De företag som är bäst på att tänka strategiskt när det gäller talangutveckling är de som blir framtidens vinnarföretag.
Hur kan ni förbättra er talangutveckling? Läs mer i DN:s artikel den 30 januari, eller ring oss 🙂