Varför slutar topptalanger på företag egentligen? Jovisst, vi vet sedan tidigare att “man lämnar inte företag, man lämnar sin chef” men nog finns det mer att fundera på än så.
Travis Bradberry på Talentsmart, medförfattare till Emotional Intelligence 2.0, har funderat på just det och har listat några intressanta misstag som företag ofta gör:
1) Meningslösa regler och byråkrati
Visst måste företag ha regler, men få saker irriterar människor så mycket som meningslösa eller ogenomtänkta regler. Alltifrån överdrivna närvarokrav till byråkratiska beslutsvägar och krångliga processer.
2) Man behandlar alla lika
Erik Hamrén får ofta frågan om han inte särbehandlar Zlatan. Han svarar alltid att det är självklart att han särbehandlar Zlatan, för han särbehandlar nämligen alla sina spelare.
3) Man tillåter underpresterare
En av de mest demotiverande företeelserna för en högpresterare är att organisationen accepterar underpresterare. Rent generellt så tror jag att det här i stor grad gäller svenskt näringsliv: svenska ledare borde fundera mer på hur de kan bli bättre på “consequence management”
4) Man uppmärksammar inte goda prestationer
Alla gillar att få beröm för något som man uppnått, även de som redan är framgångsrika. Det kan vara en klapp på axeln eller ett omnämnande i ett nyhetsbrev. Men trots att det är så oerhört enkelt så kan vi nog alla bli bättre på det?
5) Man glömmer att ha roligt
Många företag glömmer att det är viktigt att ha roligt. Om man skall lägga ned sin själ på jobbet under en lång tid så måste det finnas andra komponenter än bara lön och en schysst titel. Man behöver kanske inte ha en rutschkana på kontoret, men visst kan vi bli bättre på att ha roligt på jobbet?
Hur matchar ditt jobb de här parametrarna? Finns det andra som gör att de bästa medarbetarna slutar?
Läs hela artikeln här.