De flesta företag har förstått vikten av att bygga ett starkt varumärke på arbetsmarknaden. När nu ”employer branding” börjar bli vedertaget, vilka trender ser vi på Stardust?
- Lev upp till era löften. Det första steget inom employer branding utvecklingen har fokuserat mycket på den externa kommunikationen (tänk en ny karriärsajt, snygga jobbannonser etc). Men trenden är nu att allt fler företag börjar fokusera på att fixa till det interna. Om man externt lovar en bra karriärutveckling, tydlig feedback, bra ledarskap och strukturerad kompetensutveckling, ja då är det bäst att man klarar av att leva upp till det också. Det passar oss som jobbar med Talent Management alldeles utmärkt
- Purpose, purpose, purpose. För bara några år sedan skröt många av den nya tidens framgångsföretag över hur värderingsstyrda de var. Nu är det sekundärt: det enda som räknas nuförtiden är varför man finns till som organisation. Google vill digitalisera all information och göra den tillgänglig för alla. IKEA vill skapa ”a better everyday life for the many people”. Vad är ert purpose?
- Fokusera ännu mer på det visuella. Storytelling om work/life balance och ”hur det är att jobba på XYZ” har hittills uppfattats som modernt. Men ingen har väl missat att den nya generationen är mer visuell (tänk Youtube, Snapchat, Pinterest, Instagram etc). Allt fler företag lägger mer av sina resurser på fotografer och konstnärer för att få till ett bra visuellt intryck. Och se till att paketera era budskap så att de är lätta att konsumera och lätta att dela.
- Gör rekryteringsprocessen till en upplevelse. Det är lätt att vara talang idag, vilket gör det lätt för talanger att ställa höga krav på sin framtida arbetsgivare. Fundera på hur ni kan göra hela rekryteringsprocessen till en upplevelse. Har ni rätt personer som möter kandidaterna? Har ni en robust och snabb process på plats? Har ni hittat något sätt att göra kontakten med er minnesvärd? Se på era kandidater som ni ser på era kunder, så kan ni skapa en armada av goda ambassadörer därute.
Ser du några andra trender inom employer branding? Dela gärna med dig!
Kontakta oss här