Visst är det enklare att känna tillit till sina kollegors initiativ och beslut när allt är positivt och verksamheten går som tåget? Det är när det är osäkert och svårt som tilliten på arbetsplatsen sätts på prov.
Utmanade tider skapar både osäkerhet och en rädsla att förlora kontrollen och då är det lätt att vi går tillbaka till gamla invanda beteenden och vanor. Beteenden där till exempel chefen kliver in och tar tillbaka mandat att fatta beslut i rädsla att tappa kontrollen och misslyckas.
När vi pratar tillit på arbetsplatsen lyfter vi ofta fram den positiva effekt som skapas människor emellan. Hur visad tillit från närmsta chef, ledning och kollegor gör det så mycket lättare som medarbetare att våga ta initiativ och ansvar. Och hur det i sin tur faktiskt leder till en större tilltro till medarbetarnas förmåga, vilket i sin tur ger ytterligare kraft att våga och ta större ansvar. På så sätt rullar den positiva snöbollseffekten i gång.
Vad händer när vi i osäkra tider börjar visa brist på tillit? Det kan vara mer eller mindre omedvetet. Det som lätt händer är att dina medarbetare vågar mindre, tar färre initiativ och hellre lägger över de svåra besluten på någon annan.
Detta tolkas ofta som brist på engagemang och det är här det är viktig att bryta och försöka komma tillbaka till ett mer positivt mindset, så att du som chef inte går rakt in i gamla kontrollsystem som bromsar organisationen – dess snabbhet, flexibilitet och framför allt medarbetarnas motivation och engagemang.
Fortsätt våga lita på att alla medarbetare vill företagets bästa, i såväl goda som utmanande tider.
Så, hur kan du hindra detta? Ta ett steg tillbaka och fokusera på att tillit föder ansvarstagande och engagemang. Fortsätt våga lita på att alla medarbetare vill företagets bästa, i såväl goda som utmanande tider.
Vi gör saker på olika sätt, men om jag litar på att du gör det du tror är bäst för verksamheten och du litar på att jag gör detsamma odlar vi tillit. Ser vi dessutom till att ha en öppen och nära dialog, skapar vi inte bara förståelse för varandras olika tankar och agerande – vi kommer dessutom alldeles säkert utveckla bättre och nya gemensamma idéer. Och den positiva effekten av tillit är i gång!
Hur jobbar du aktivt med tillit i din organisation?