Skapa en ’sense of urgency’ om du inte vill tappa styrfart

Lästid cirka 2 minuter
Author Image
av
Maria Orling
8 september 2020
Gemensam rikting genom sense of urgency
sense of urgency

Talent management i framtidens organisationer

Ladda ner vår populära guide kostnadsfritt.

Att till varje pris stoppa spridningen av covid-19 fick i våras samhället att samlas kring en gemensam mission, enligt mig anledningen till att många ställde om till distansarbete ganska enkelt. Vad händer med motivationen nu när det brinnande engagemanget gått ner och vi inser att det här kommer att pågå länge?

Hösten börjar närma sig allt mer. Just där jag sitter nu slår regnet mot rutorna och det har börjat yra lite gula löv i luften. Kanske var det många med mig som trodde att vi efter semestern skulle kunna återgå till en mer ’vanlig’ vardag, där fysiska möten, umgänge med familj och vänner och kanske en och annan kram återigen hör till vanligheterna? Men så är det inte, vi fortsätter hålla distans, jobba digitalt och stannar hemma vid minsta symptom.

Hur gör vi då för att hålla ångan uppe? I den organisationen jag arbetar i just nu diskuterar vi mycket kring hur vi ska fortsätta att motivera och engagera våra medarbetare. Hur ska våra nya strategier och affärsplaner föras ut i organisationen om vi inte får samlas och tillsammans vrida och vända, känna och klämma på dem och tillsammans göra de till vårt?

Jag har inget självklart svar på den frågan. Det jag däremot kan konstatera är att, ATT vi gör det är nog än mer viktigt nu. Nu mer än någonsin behöver vi en gemensam riktning, en gemensam mission, en tydlig riktning i organisationen kring varför vi finns, vart vi är på väg och hur ska vi tillsammans tar oss dit. Att samlas kring något större än oss själva är helt nödvändigt.

Jag tror att anledningen till att många upplevde omställningen till digitalt arbete på distans som ganska enkel i våras hänger ihop med att hela samhället samlades kring ett gemensamt mål, en gemensam mission. Att stoppa spridningen av covid-19. Till varje pris. Vi vill så klart fortfarande bidra till det, men det brinnande engagemanget har gått ner då vi inser att det här kommer att pågå länge.

Vi behöver ett nytt ’sense of urgency’ för att fortsätta hålla ångan uppe i vår ganska begränsade och isolerade värld. Det är just därför organisationer måste arbeta med att hitta sin riktning, sin mission att samlas kring, skapa en känsla av att vi gör det här tillsamman även om vi är på varsitt håll. Jag tror att organisationer som inte lyckas med det snabbt kommer tappa styrfarten och sakta men säkert falla isär med både missnöjda medarbetare och kunder som följd.

Så även om det är svårt och hur vi ska göra det kanske inte är självklart, så glöm inte bort att höja blicken, skapa möjlighet till dialog och involvera medarbetare för att tillsammans skapa er riktning, ert ’sense of urgency’ även om det får ske med distans och digitalt.

Vill du veta mer om hur vi på Stardust kan hjälpa dig och din organisation att arbeta med strategiöversättning och mission i en digital värld? Hör gärna av dig.

Hur kan vi hjälpa till?

Behöver din organisation ställa om för att möta framtiden?

Att framtidssäkra din organisation för en snabbföränderlig värld kräver insikter och relevanta åtgärder. Vi på Stardust levererar analys och de skräddarsydda förflyttningar som behövs.

Läs mer om vårt erbjudande kring organisationsutveckling och framtidens organisationer och boka kostnadsfri rådgivning.

Dela inlägget

Hallå där!

Vill du ha mer kunskap direkt i din inbox och dessutom ta del av nya guider och webbinarier? Prenumerera då här!
Om du inte ser formuläret kan det bero på att du har en ad-blocker aktiverat.
Testa då att avaktivera den.

“Våra gamla typer av organisationer, det vi på Stardust kallar Napoleonorganisationer, har spelat ut sin roll.”