Igår var jag och lyssnade på ett föredrag av Jarro Kaplan. Jarro har 40 års internationell ledarerfarenhet från Goodyear, och talade om ledarskap, med fokus på skillnader mellan svenskt och amerikanskt ledarskap.
Han hade arbetat i flera olika länder och olika positioner, och var senast chef över Goodyear EEMEA (Eastern Europe, Middle East, Africa) – kort sagt djup erfarenhet att ösa ur!
Ett av hans huvudbudskap som jag fick med mig var vad som kännetecknar en bra ledare. Jarro talade om 6 förutsättningar för att bli en bra ledare:
- Vision. En bra ledare drivs av en stark vision, vill bygga en verksamhet och har ett tydligt mål.
- Mod. En ledare behöver mod, framförallt för att fatta tuffa beslut – det kan handla både om affärer och medarbetare.
- Förmåga att välja rätt medarbetare. En bra ledare attraherar ofta bra medarbetare genom sin lyskraft.
- Förmåga att bygga upp ett team. Förstå och uppskatta olika personligheter och kompetenser och bygga ett harmoniskt team.
- Passion. Att genuint brinna för det man gör och förmedla det.
- Kommunikationsförmåga. Kanske ännu viktigare idag än någonsin. Jarro talade mycket om vikten av personlig kommunikation, att kommunicera med varandra istället för att kommunicera till någon (t.ex maila).
Jarro betonade också ”cultural sensitivity” i internationellt ledarskap: man måste vara lyhörd, lyssna, vara nyfiken och förstå sina egna begränsningar. Vi talade också kort om hur viktigt det är att förbereda ledare och medarbetare på internationella uppdrag. Även familjen måste förberedas och förstå vad en utlandsvistelse innebär för alla i familjen.
Idag kan behovet av internationellt ledarskap uppstå i många situationer: projekt med medlemmar från olika länder, samarbete med utländska kunder och leverantörer etc. Hur förbereder företagen bäst sina ledare för sådana utmaningar? Och vilka är de viktigaste egenskaperna? Finns det överhuvudtaget egenskaper som hjälper en i alla olika internationella situationer?