Vad är feedback och varför är en feedback-kultur viktig på ett företag? Och hur ger man egentligen feedback? Vi reder ut begreppet.
”En pilot som flyger till New York är hela tiden lite ur kurs, men får feedback från instrumentpanelen. Även autopiloten korrigerar ständigt kursen”.
Jag var på en spännande ledarkonferens förra veckan som handlade om att ge feedback och fick svar på frågan; Vad är feedback egentligen?
Ja, vad är feedback?
Det kan tyckas självklart, men den enda anledningen till att ge feedback är en ärlig önskan om att stödja en annan person (-s utveckling). Det ska alltså vara för dennes skull, dennes agenda och i linje med något som denne vill.
Det låter klokt, men de allra flesta tycker ju ändå att det är jobbigt att leverera negativ feedback, även om personen i fråga verkligen skulle vinna på att ändra ett visst beteende.
Feedback-kultur på företag
Många företag inser att en feedback-kultur är en lönsam kultur. Fördelarna med feedback är många; som arbetsgivare kan du uppmuntra till önskvärda beteende och hindra dåliga. Du visar som chef och medarbetare att du verkligen bryr dig om kollegan och hens ständiga utveckling och framgång.
En annan positiv effekt av feedback är att man skapar en lärande kultur som pushar gränser, utmanar och som ofta höjer kvaliteten i arbetssätt och projekt. Och affären växer!
Hur ger man feedback?
Trots att vi många är medvetna om vikten av feedback är de flesta av oss urusla på att ge konstruktiv feedback, alltså inte bara en klapp på axeln och ett ”bra där”.
Anledningen kan vara att feedback är risky business. Det är lätt att säga fel saker, att blanda ihop beteende och personlighet, att helt enkelt gå bort sig i kommunikationsträsket och skapa en konflikt.
Därför undviker vi att ge kontinuerlig feedback och spar det till det årliga medarbetarsamtalet i stället.
Så hur gör man då? Vi är många som lärt oss hamburgermodellen, det vill säga att börja med något positivt, sedan framföra kritiken för att sedan avsluta med något positivt igen. Denna modell anses förlegad idag.
Ett mycket mer framgångsrikt sätt är det moderna och coachande förhållningssättet som innebär att feedback ges genom att rakt på sak använda jag budskap och beskriva hur du upplever personens agerande enligt dig och vad de har för effekt på dig. Det gäller att vara tydlig och inte blanda ihop positiv och negativ feedback vid samma tillfälle.
Att ge ärlig och rak feedback är verkligen något att träna på då det visat sig att:
- Det bästa resultatet nås i grupper som får både positiv och negativ feedback för sina insatser
- Det näst bästa resultatet får de som enbart får positiv feedback
- Det näst sämsta resultatet får de som enbart får negativ feedback
- Det sämsta resultatet får de som inte får någon feedback alls
När gav du någon feedback senast?