Huruvida ledarskapskurser är ett bra sätt för ledare att utvecklas är något som debatterats på sistone. Att chefers behov av utveckling i en komplex värld inte uppfylls av en kurs är uppenbart. Men att kombinera praktiska erfarenheter med verktyg och modeller gör nytta. 3x3x3-modellen är ett sådant exempel.
I Dagens Nyheter har det nyligen pågått en debatt om kurser i ledarskap egentligen har något värde (”Inga bevis för att chefer blir bättre av att gå på kurs” samt ”Ledare behöver utmaningar, socialt stöd och utbildning för att utvecklas”).
För mig som bland arbetar med just kurser i ledarskap tycks det rätt uppenbart att gå en kurs inte är det endimensionella svaret på chefers behov av utveckling i en allt mer komplex omvärld. I stället handlar det om att väva in praktiska erfarenheter med en referensram av verktyg och modeller som gör verkligheten hanterbar.
Enkla modeller är ofta oerhört starka. Ta till exempel The Power of 3, eller 3x3x3, en superenkel modell jag nyligen såg hos McKinsey & Company om just lärande. Den är härligt konkret och man behöver inte en utbildning för att förstå den. Men att på en kurs utbyta erfarenheter, inspireras och sätta just tre konkreta mål att genomföra med stöd av tre kollegor inom tre månader – det lär vara till nytta för både individen och företaget.
The Power of 3 / 3x3x3
- Sätt tre mål. Varför tre? För att det är överskådligt utan att vara för lite.
- Välj tre läropartners, kollegor som du kan bolla idéer med på vägen mot ditt mål. Genom att bjuda in andra i att följa dig på vägen mot dina mål utsätter du dig själv för ett positivt grupptryck. Och du får tre partners att fira framgångar med.
- Planera för resultat om tre månader: det är tillräckligt långt bort för att ge dig tid att komma igång, men ändå så pass nära att du inte får skjuta fram det.