En kund till mig (tack Nicklas!) skickade över en sprillans ny artikel från Harvard Business Review som verkligen gav nya insikter och som har fått mig att fundera på det här med ledarskap.
Artikeln handlar om hur Apple organiserar sig för innovation. Och jag vet, det är sällan det är relevant att jämföra sig med ett av världens mest framgångsrika bolag, men den här gången gav det ändå några nya tankar att ta med sig.
Det finns mycket matnyttigt i artikeln som bland annat påvisar hur Apple har organiserat sig helt annorlunda från så gott som alla andra storbolag. Mest intressant är deras syn på ledarskap – de tror inte på generella “managers”. De provade, men fick det inte att fungera. Istället fokuserar de på expertledarskap, det vill säga att den som är bäst på ett område också blir chef för det.
I Sverige ses det ofta som ett misstag att befordra den bästa ingenjören istället för den bästa ledaren. Men på Apple har man fått det att fungera. Självklart tränar de också sina ledare till att vara just bra ledare, inte bara kunniga. Men det viktigaste är fortfarande sakkunskapen.
Kolla framförallt in deras spännande 4-fälts-matris för hur en expertledare skall tänka kring sina expertområden:
- Vad skall jag äga? = vara bäst på
- Vad behöver jag lära mig? = nya områden som är viktiga att bli bäst på
- Vad skall jag lära ut? = områden som jag kan, men inte skall syssla med
- Vad skall jag delegera? = områden som jag äger, men som andra kan bättre
Nu tror jag inte att alla skall organisera sig som Apple, men ni som tror på expertledarskap som koncept kanske kan finna ny inspiration i artikeln?