Ladda hem vår populära guide om självledarskap.

Ladda hem

Tre punkterade myter om den nya generationen

Lästid cirka 2 minuter
nya generationen

Hur skall vi anpassa vår organisation till den nya generationen?

Det är ett mycket vanligt samtalsämne vi som Talent Management konsulter har med våra kunder. Dialogen är ofta förknippad med en viss uppgivenhet, och farhågorna baseras ofta på ”sanningar” om den nya generationens krav på sina arbetsplatser.

Jag är personligen övertygad om att den nya generationen har andra värderingar än vad vi hade som unga. Men ny forskning visar att de trots det inte letar efter något särskilt annorlunda på sin arbetsplats än vad vi i andra generationer gör.

Gallups senaste studie om Millennials, förvisso USA-baserad, visar just detta, och skjuter hål på ett antal etablerade myter:

1) Pengar är inte så viktigt för Millennials

 Frågan om lön platsar visserligen inte på topp-5 listan över vad som är viktigast när en Millennial söker jobb (vilket den förresten inte heller gör för övriga generationer), men hälften av de som svarade i studien skulle byta jobb om de erbjuds en löneökning på 20% eller mindre

2) Millennials måste ha kul på jobbet

Endast 20% ansåg att ”ha kul på jobbet” var mycket viktigt när de sökte jobb (60% tyckte att utveckling var mycket viktigt). Så rutschkanor, after work och pingisbord i all ära, men det är inte det som är avgörande

3) Millennials har ett högre engagemang än andra generationer

Det borde förmodligen finnas en högre dos av ungdomlig entusiasm i den nya generationen, men dessvärre är de den generation som är mest oengagerad av alla. Hela 71% är oengagerade på sin nuvarande arbetsplats. Men det kanske säger mer om våra organisationer än om Millennials…

Ett utdrag av studien går att läsa på HBR

Slutsatsen blir att frågan alla organisationer borde ställa sig inte handlar om Millennials, utan: hur kan vi anpassa oss så att alla generationer vill vara här?

Dela inlägget

Hallå där!

Vill du ha mer kunskap direkt i din inbox och dessutom ta del av nya guider och webbinarier? Prenumerera då här!

”Endast organisationer där anställda kan briljera kommer att vara framgångsrika i en ständigt föränderlig värld. Vårt uppdrag är att göra detta möjligt, nu och för framtiden.”