Hur kan vi hjälpa till?

Tänk att just “trygghet” visade sig vara så viktigt

2020-06-02

Under de senaste åren har det skrivits spaltmeter om vikten av “psychological safety” i team-sammanhang. Även om det var Amy Edmondson på Harvard som först forskade på begreppet så var det Google som populariserade i sin fascinerande Aristotle-studie.

Häromdagen, på en av mina många covid-promenader, insåg jag att jag faktiskt inte riktigt hade förstått hela vidden av trygghet på arbetsplatsen. Insikten var att jag alltid tänkte på trygghet i just team, eller, ännu mer specifikt, i team-möten. “Låt alla tala ungefär lika mycket”, “utvärdera alla möten” och “ha en bra check-in” är alla väldigt effektiva verktyg i just team-möten. Men trygghet måste man ju också bygga i varje individ.

För vad händer om du som individ inte känner dig trygg på jobbet? Då kommer du inte dela med dig av dina idéer, du kommer inte säga ifrån när något är galet, och du kommer förmodligen ljuga om någon frågar om du behöver hjälp. Och vem vill ha en sådan medarbetare?

Så en huvuduppgift för en modern ledare blir väl att bygga trygghet både på team-nivå OCH på individnivå. Och då måste man lära känna varenda medarbetare på riktigt, så att man vet vad just de behöver för att känna sig trygga.

Har du haft den dialogen med dina medarbetare? Eller har du andra sätt att skapa individuell trygghet?

PS I min generation var det väldigt få som tänkte att trygghet är en grundsten för framgång. Om jag på någon tidigare arbetsplats hade proklamerat att “det viktigaste för mig är att skapa trygga medarbetare” så hade jag förmodligen fått sparken…

 

Prenumerera på våra populära guider och inlägg om Talent Management

Stardust Consulting Birger Jarlsgatan 33, 2 tr, 111 45 Stockholm
070-515 49 83 info@stardustconsulting.se

Stardust Consultings vision är att bli Sveriges mest uppskattade Talent Management-konsulter. Vi på Stardust Consulting hjälper företag och organisationer att få till ett effektivt Talent Management. Med det menar vi hur man på ett strukturerat sätt attraherar, utvecklar och engagerar rätt medarbetare.

Pin It on Pinterest