Den tekniska utvecklingen har skapat nya möjligheter för företagen att arbeta smartare med Talent Management. Att skapa Talent Communities, det vill säga att knyta an talanger till ditt företag via digitala nätverk, är ett viktigt steg på vägen.
Nästa generations arbetskraft är ute i communities, rejtar chefer och företag, kollar var deras talangfulla kompisar jobbar någonstans, och så vidare. Talanger drar också till sig talanger. Lär dig hantera Talent Communities och du blir en vinnare:
Fem steg till ett Talent Community
1. Välj en plattform
Har ditt företag en karriärsida på webben kan du använda den för att skapa ett nav av alla typer av talanger: före detta anställda, nuvarande medarbetare, rekryterare, HR-chefer och intresserade jobbkandidater. Andra möjligheter är att skapa en sluten grupp på Facebook eller Linkedin, eller att investera i särskild mjukvara för rekrytering. När du har valt plattform, välj ut en person som löpande hanterar ditt Talent Community.
2. Bjud in anställda och före detta anställda
Bjud in anställda, chefer och före detta medarbetare att delta i ditt digitala nätverk. Förklara vad plattformen ska användas till och be dem att i sin tur bjuda in vänner, forna kollegor och andra affärskontakter som skulle kunna vara intresserade av att arbeta i ditt företag – nu eller någon gång i framtiden. Uppmuntra ditt nyskapade nätverk att dela med sig av uppdateringar och att delta i diskussioner.
3. Skala ditt nätverk
Skapa mindre talangnätverk inom ditt större nätverk för att adressera speciella målgrupper. Till exempel kan du skapa ett nätverk bara för före detta anställda, bara för intresserade jobbkandidater eller bara för anställda. Det hjälper dig att vid behov rikta din kommunikation till specifika målgrupper.
4. Engagera dig
Ditt nätverk kommer att vilja få exklusiv, ”bakom-kulisserna information” om din organisation, som speglar medarbetare och företagskultur. Skicka uppdateringar via ett digitalt nyhetsbrev eller i form av blogginlägg, webbinarier, videor eller annat delbart innehåll online. Ordna tävlingar eller bjud in medlemmar att dela med sig av sina åsikter kring vissa ämnen och samla citat i ett blogginlägg. Att hålla kontakt via sociala medier är också ett sätt att hålla nätverket engagerat.
5. Skörda vinsterna
Ett väl underhållet nätverk har en mängd fördelar för arbetsgivaren. Det betyder mindre tid och pengar på bland annat jobbannonser och rekryteringsaktiviteter. Samtidigt ger det högre kvalitet på jobbansökningar, mer interaktion med jobbkandidaterna, plus möjligheten att ge dem en mycket bättre bild av vad ditt företag verkligen sysslar med.
Så ta en funderare nu; Hur kan du och ditt företag bli en vinnare? Hur kan du skaffa dig den kunskap och de resurser som krävs för att skapa en Talent Community?