Hur kan vi hjälpa till?
Städa i företags garderob

Ny termin – dags att städa i företagets garderob

av Sara Lundvall

2021-08-24

Slut på semestern, dags att packa upp väskorna, tvätta den smutsiga tvätten och få ordning i garderoben. Skolstartsrea, allt känns nytt, fräscht, lovande och möjligt! På samma sätt är det dags för företagen att lufta ut det som så småningom kan börja lukta illa, identifiera de elefanter som gömmer sig i rummen, utmana det rådande och ifrågasätta gamla sanningar.

Precis som Dr Leandro Herrero skriver i sina dagliga tankar så tycker jag om konceptet att förnya, återuppfinna, transformera men kanske allra helst att ’reboot’ – göra en omstart. Allt är möjligt, allt startar om och känns fräscht och fyllt av möjligheter. Alternativet – att bli konform – känns oändligt tråkig och väldigt, väldigt farligt. Michelangelo sa att ’ ‘The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short, but in setting our aim too low, and achieving our mark’.

Vi har alla, många gånger, hört historien om bolaget Facit som hårdnackat höll fast vid sina räknemaskiner trots intåget av persondatorn. Vi har även Kodak som grundades 1888 och länge var ledande inom film- och kameratillverkning men som inte hängde med när digitalkamerorna under 2000-talet tog över (min 18-årige son köpte i och för sig en kamera med ’gammeldags’ filmrulle i somras och tycker den är så cool. Jag har lite svårt att förstå hans förtjusning).

Därför borde man som bolag införa en årlig städdag.

Jag har också arbetat på företag där man blivit för konform med sin affärsidé inte utmanat den utan kanske snarare utarmat den eftersom det är synd att ’rock the boat’ när vi trots allt har så goda intäkter. Upptäckten att tiden sprungit ifrån affären kommer oftast alldeles för sent. Därför borde man som bolag införa en årlig städdag. Denna dag är allt möjligt, varje sten ska vändas på och allt ska komma upp till ytan. Att ifrågasätta ska uppmuntras och vara själva meningen med dagen!

Kanske fungerar allt bra idag, ni är mätta och belåtna men hur är det med nya idéer? Hur innovativa har ni varit de senaste åren? Sitter du i ledningen? Bjud personer från olika delar av organisationen och be dem berätta om sin syn på företagets framtid. Hur går man tillväga för att göra en ’reboot’? Jag tror inte det finns en grand plan som passar alla utan den bör vara naturlig för ditt bolag men om jag ska ge mig på att tipsa om delar jag tycker bör ingå så är det följande:

  1. Företagets vision – stämmer den fortfarande? Svarar den på frågan om ’varför’ vi finns till som bolag och vad det är vi önskar uppnå? Är vår vision inspirerande och tilltalande för våra anställda? Är den sann?
  2. Företagets värderingar – är värderingarna (och handlingarna som följer) kopplade till den vision vi önskar uppnå? Lever vi efter våra värderingar? Vilka handlingar de senaste åren är exempel på att vi lever i enlighet med våra värderingar? Finns det exempel på motsatsen? Har vissa ord blivit förlegade? Ska andra ord in?
  3. Hur är det med kulturen – uppmuntrar vi ifrågasättande, risktagande, är det ok att göra misstag, att erkänna misstag, delar vi idéer, finns det tillit i organisationen?
  4. Kompetens – Världen snurrar så fort och många arbeten existerar inte ännu – vilka kompetenser och kompetensgap ser vi i framtiden. Hur lär vi oss rekrytera utifrån potential?

Ovanstående frågor är omfattande och ryms tyvärr inte på en städdag. Man kan därför välja att beröra ett par av dem. Har man inte ens tid till det kan man i alla fall fråga sig:

  • Har vi fortfarande örat mot rälsen och fingrarna i jorden eller har vi blivit bortkopplade och bekväma?
  • Lyssnar vi på våra medarbetares idéer och ger vi dem utrymme?
  • Vilka är våra elefanter i rummet?
  • Vilka gamla ’sanningar’ är det dags att skärskåda?

Lycka till med städningen och välkommen till den nya terminen!

Prenumerera på våra populära guider och inlägg om Talent Management

Stardust Consulting Birger Jarlsgatan 33, 4 tr, 111 45 Stockholm
070-515 49 83 info@stardustconsulting.se

Stardust Consultings vision är att bli Sveriges mest uppskattade Talent Management-konsulter. Vi på Stardust Consulting hjälper företag och organisationer att få till ett effektivt Talent Management. Med det menar vi hur man på ett strukturerat sätt attraherar, utvecklar och engagerar rätt medarbetare.

Pin It on Pinterest