Efter ett spännande halvdagsseminarium om agilt arbetssätt för ett par veckor sedan fick jag följande insikt som jag gått och tänkt på sen dess; Att relationer är viktigare än processer för att skapa framgångsrika företag.
Hela grundidén bakom det agila arbetssättet som kommer från mjukvaruutveckling inom IT industrin bygger på tesen ”individer och interaktioner framför processer och verktyg” Att man pratar, diskuterar och föder ny kunskap i tät dialog med sina chefer och medarbetare för att kontinuerligt föra verksamheten framåt.
Det kan tyckas självklart när man läser det i text så här men hur ser det ut i verkligheten?
Jag möter många chefer och ledare i min konsultroll. Jag är mentor till seniora chefer och VDar i olika typer av företag och branscher. När jag nu analyserar deras utmaningar i ljuset av att tänka agilt framstår deras gemensamma utmaningar allt tydligare. Att satsa mer på och prioritera att bygga relationer. Kanske det viktigaste chefsverktyget av alla.
Nyckeln till framgång ligger i att bygga starka och sunda relationer med sina intressenter d.v.s. överordnade, kollegor, underställda och andra personer som har påverkan på eller påverkas av det arbete man gör.
Först då får man verksamheten att lyfta. Ingen vass affärsstrategi i värden kan rå på dåliga relationer.
Därför ger jag nu mina adepter i ”hemläxa” att istället för att prata affärer, diskutera ansvarsområden, prioriteringar, kostnadsfördelningar eller andra dagliga konfliktfyllda ämnen investera mer tid på att bygga relationer. Ät lunch, bjud in till en promenad eller varför inte boka en svensk hederlig fikastund. Lär känna personen bakom rollen, vem är hen? Vem är personen bakom masken? Hur ser motivation och drivkrafter ut? Vilka rädslor eller problem upptar hens tid? Vad önskar sig hen mest av allt just nu? Våga dig på att fråga lite mer personliga frågor. Och jag lovar, du kommer att bli förvånad vad du hittar…
Och vem ”slår” en kompis”?
Törs du pröva?