Hur kan vi hjälpa till?

Purpose, purpose, purpose!

2015-05-12

I jakten på, och för utvecklingen av talanger, pratar vi ofta om vikten av mening eller ”purpose”. Daniel Pinks m.fl. har med sina numera klassiska och evidensbaserade föreläsningar inspirerat många och gjort det tydligt hur ”purpose” är ett viktigare stimuli än något annat för att lösa uppgifter som har minsta lilla intellektuella inslag.

När vi pratar om ”Millenials”, d.v.s. personer födda 1990 och framåt så menar de flesta att ”purpose”, ett högre syfte än att endast tjäna pengar, är helt nödvändigt för att kunna attrahera dessa grupper.
Kanske är det helgens tröskande av StarWars-repriser på Kanal5 som fått mig att reflektera extra över detta. StarWars är ju en episk beskrivning av kampen mellan det onda och goda som finns i var och en av oss och vilka purpose som dominerar våra liv.
Människor kan vara benägna till vad som helst. Eller snarare, du kan få människor att bli benägna till vad som helst. Utöver StarWars har den gångna helgen har lämnat mig med ett antal starka intryck från olika håll. T.ex. ett reportage om jubiléet av andra världskrigets slut. Bland mycket annat fastnade jag vid en bild av vad jag först trodde var en stor sophög. Förfärad insåg jag senare att det var en enorm hög av lik, människor mördade i koncentrationsläger. Via FB blev jag påmind om en modernare avskyvärdhet – någon delade en länk till IS fruktansvärda avrättningsvideo på stranden. Människor som mördar andra människor för en ”sak”, ett syfte. Det är uppenbart att du kan få människor att göra vad som helst, oavsett hur hemskt det är. Söndagens DN innehöll två helt konstaterande reportage i direkt anslutning till varandra. Det ena handlade om oemotsagda brunskjortor i Dalarna, vilseledda i sin avsaknad av annan mening till att bli utvecklingsfientliga och uteslutande. Den andra handlade om Elon Musk, som med en internationell verksamhet strävar efter att göra världen bättre genom batterier som gör det möjligt att bättre ta tillvara och lagra energi. Vilken skillnad i perspektiv och syn på mening illustrerar inte detta.
Det kan vara att förstora sin egen betydelse, men stora tankar ger stora resultat. Jag tror de flesta är överens om att vi genom att ta frågan om purpose på allvar kan skapa fantastiska resultat i våra företag. Vi kan attrahera millenials och nå framgång. Men – tänk om det handlar om mer än så. Tänk om vi, genom att fundera igenom och uttrycka våra purpose, faktiskt kan förändra världen? Om man oavsett vad man gör – säljer försäkringar, kör buss, förvaltar fastigheter, utvecklar tekniska lösningar, jobbar med reklam eller vad som helst, kan känna en högre och konstruktiv mening med det man gör – kan det öka glädjen? Kan det öka möjligheten att se gott hos andra? Det borde kunna inspirera fler till att vilja göra gott, även de som står utanför arbetsmarknaden. Eller? Varifrån fick Elon Musk sin inspiration? Vad fick Darth Vader att till slut hitta tillbaka till sin goda sida? Är det inte värt ett försök? Purpose, purpose, purpose!

Fortsätt läsa:

None found

Redo att se hur Stardust Consulting kan ta er Talent Management till nästa nivå? Hör av dig!

Stardust Consulting Birger Jarlsgatan 33, 2 tr, 111 45 Stockholm
070-515 49 83 info@stardustconsulting.se

Stardust Consultings vision är att bli Sveriges mest uppskattade Talent Management-konsulter. Vi på Stardust Consulting hjälper företag och organisationer att få till ett effektivt Talent Management. Med det menar vi hur man på ett strukturerat sätt attraherar, utvecklar och engagerar rätt medarbetare.

Pin It on Pinterest