Det finns många saker som skaver på våra arbetsplatser nuförtiden. Oavsett vad man läser eller vem man pratar med så får man känslan att något har gått snett i hur vi organiserar oss: antalet engagerade medarbetare är rekordlågt, andelen med psykisk ohälsa är rekordhögt, etc.
Jag tror vi har kommit till en brytpunkt. Det är helt enkelt dags att tänka om, att börja bygga organisationer som är gjorda för vår tid. Och som skapar möjligheter för de anställda att utvecklas och trivas, istället för tvärtom. Vi behöver gå igenom varenda aspekt av våra organisationer, och tänka nytt.
Ett område som skaver mest är de årliga medarbetarsamtalen. De tar i allmänhet väldigt mycket tid i anspråk, och det är relativt få som anser att de bidrar till att öka engagemang eller prestation bland medarbetarna.
Ett företag som insåg detta var Deloitte: de lade 2 miljoner timmar om året på medarbetarsamtal, men de flesta ansåg att detta initiativ snarare minskade engagemang och prestation. De bestämde sig därför för att göra om processen helt från grunden. Och berättar öppenhjärtigt om det i Harvard Business Review. Bland annat tog de bort mycket av betygssättningen, och såg till att cheferna hade veckovisa ”check-ins” med de medarbetare som ville istället. Hela artikeln är fantastiskt intressant: läs den här
Hur ser era medarbetarsamtal ut? Dags att tänka nytt kanske?