Hur kan vi hjälpa till?

HR chefer, tänk som Marknadschefer!

2013-12-11

Forbes publicerade nyligen en artikel om hur HR chefer bättre kan tillgodose företagets behov och vinna kampen om de bästa talangerna. För ett växande antal HR chefer är svaret enkelt. Tänk som en Marknadschef.

Eftersom jag själv har arbetat som både Marknadschef och HR chef under många år kan jag bara hålla med. HR chefen behöver precis som Marknadschefen ha djup förståelse för och kunskap om sina olika målgrupper och deras specifika behov. Utan djup kunskap kan inte HR chefen engagera eller kommunicera med, än mindre anställa, talangerna som krävs för att säkerställa att organisationen växer och blir framgångsrik. Idag med digital teknik finns det fantastiska möjligheter att kommunicera målinriktat och segmenterat.
Så vad ska framsynta HR organisationer tänka på när de nu börjar använda moderna digitala tekniker i sitt arbete? Följande fyra faktorer är viktiga:

  1. Möjligheten att segmentera sina talanger i grupper efter kompetenser, erfarenheter och preferenser
  2. Verktyg för att kunna distribuera skräddarsytt innehåll som är anpassat till enskilda yrkesgruppers behov och intressen
  3. Möjligheter att kunna följa upp effektiviteten av kommunikationen för redan befintliga talanger såväl som potentiella
  4. Stöd för att kunna göra kontinuerliga förbättringar både gällande innehåll och distribution

I vilken utsträckning använder ni er av digital teknik i ert HR arbete? Läs artikeln här:
http://www.forbes.com/sites/oracle/2013/12/05/bdussert_chro_think_like_the_cmo/

Fortsätt läsa:

None found

Redo att se hur Stardust Consulting kan ta er Talent Management till nästa nivå? Hör av dig!

Stardust Consulting Birger Jarlsgatan 33, 2 tr, 111 45 Stockholm
070-515 49 83 info@stardustconsulting.se

Stardust Consultings vision är att bli Sveriges mest uppskattade Talent Management-konsulter. Vi på Stardust Consulting hjälper företag och organisationer att få till ett effektivt Talent Management. Med det menar vi hur man på ett strukturerat sätt attraherar, utvecklar och engagerar rätt medarbetare.

Pin It on Pinterest