Ladda hem vår populära guide om självledarskap.

Ladda hem

HR-chefen är den nya marknadschefen

Lästid cirka 2 minuter

Ju längre in i kunskapssamhället vi kommer, desto viktigare blir medarbetarna som företagets främsta konkurrensmedel. Att säkerställa att man har rätt medarbetare vid rätt tillfälle blir därför helt avgörande för ett företags framgång.

Tänk dig att du har ett varulager med förra årets mobiltelefonmodell som det inte längre finns någon efterfrågan på.  På samma sätt som marknadschefen ska veta vilken mobiltelefonmodell kunderna kommer efterfråga, behöver HR-chefen kunna göra relevanta analyser samt mäta och följa upp de HR investeringar som görs.  Genom att ha en strukturerad och effektiv Talent Management process kan företag idag tillverka talanger på samma sätt som de tillverkar någon annan produkt.

I dag är det få marknadsavdelningar som inte har tydliga KPI:er och räknar på ”Return on Marketing Investment” på varenda marknadsaktivitet. Vill du ligga i framkant, snegla på hur framgångsrika marknadsfunktioner arbetar. De HR-funktioner som är framstående idag har stenkoll på vilka de affärskritiska kompetenserna är och de arbetar fokuserat för att attrahera, behålla och utveckla dessa målgrupper. De har riktade budskap och arbetsgivarerbjudanden till just den eller de medarbetarmålgrupper som de vill nå samt erbjuder målgruppsanpassade förmåner och kompetensutveckling. Hela poängen med att segmentera och rikta sina investeringar syftar till att öka attraktiviteten och sänka sina investeringskostnader.

Vi ser nu att allt fler av våra kunder vill kunna presentera tydliga KPI:er för HR:s arbete. De vill kunna visa hur de olika initiativen hänger ihop, skapar värde och bidrar till företagets affärsmål.

Är ni nöjda med hur ni mäter och följer upp aktiviteterna inom Talent Management?

Dela inlägget

Hallå där!

Vill du ha mer kunskap direkt i din inbox och dessutom ta del av nya guider och webbinarier? Prenumerera då här!

”Endast organisationer där anställda kan briljera kommer att vara framgångsrika i en ständigt föränderlig värld. Vårt uppdrag är att göra detta möjligt, nu och för framtiden.”