Hur kan vi hjälpa till?

Är det dags för Disneyland på jobbet?

2015-11-03

En väldigt vanlig dialog vi har med våra kunder nuförtiden är ”vilken typ av upplevelse ger er rekryteringsprocess?” Om man t.ex. blir headhuntad av en av de stora searchbolagen till en VD tjänst så får man en förstaklassbiljett på flyget hemskickad, och blir hämtad av en svart limousin. Det är ett sätt att skapa en minnesvärd upplevelse. (Men det kanske blir litet väl  dyrt i längden…)

Så vad kan man göra istället? Fråga er till exempel: Har vi rätt personer som möter kandidaterna? Har vi en robust och snabb process på plats? Har vi hittat några sätt att göra kontakten med oss riktigt minnesvärd?
Idén är att se på era kandidater som ni ser på era kunder, så att ni kan skapa en armada av goda ambassadörer därute, oavsett om ni anställer dem eller ej.
Men nu börjar jag inse att man kan sträcka resonemanget ännu längre, bortom rekryteringsprocessen: vilken upplevelse ger *arbetsplatsen* dig som medarbetare?
Precis som med rekryteringsupplevelsen, eller kundupplevelsen, så är det här något som måste designas. Och varför inte göra det tillsammans med medarbetarna.
Så kanske inte arbetsplatsen längre blir ett ställe dit man måste dyka upp, utan ett ställe dit man *vill* dyka upp?
Har ni designat er medarbetarupplevelse? Berätta gärna!

Fortsätt läsa:

None found

Redo att se hur Stardust Consulting kan ta er Talent Management till nästa nivå? Hör av dig!

Stardust Consulting Birger Jarlsgatan 33, 2 tr, 111 45 Stockholm
070-515 49 83 info@stardustconsulting.se

Stardust Consultings vision är att bli Sveriges mest uppskattade Talent Management-konsulter. Vi på Stardust Consulting hjälper företag och organisationer att få till ett effektivt Talent Management. Med det menar vi hur man på ett strukturerat sätt attraherar, utvecklar och engagerar rätt medarbetare.

Pin It on Pinterest